SP: Op 1 oktober beslissen we.

13 september 2015

SP: Op 1 oktober beslissen we.

Foto: Jan Raaijmakers

Wat gaat de toekomst brengen voor onze gemeente. Na 21 jaar Bernheze wordt de toekomst opnieuw bepaald. Dat gebeurt op 1 oktober 2015. Dan beslist de gemeenteraad hoe Bernheze verder gaat. Blijft Bernheze zelfstandig of niet. Een dergelijk besluit neem je niet zomaar. Daar gaat gedegen voorwerk aan vooraf.

Zelfstandig Bernheze?

Kan een gemeente zelfstandig haar boontjes doppen. Dat blijft de vraag. Om ons heen bleek dat regelmatig niet het geval en ging men over tot herindeling. Denk aan Ravenstein, Lith, Maasdonk en straks ook Landerd. Daar was de gemeente niet meer opgewassen tegen haar taken. Dan is er weinig keuze. In Bernheze is keuze genoeg. We zijn een sterke gemeente. Financieel gezond. Er spelen geen zaken uit het verleden op gebied van de financiën. De verliezen op bouwgrond zijn keurig weggewerkt. Het grootste probleem (Waalboss), zijn we als Bernheze 12% verantwoordelijk voor. Daar staan Oss en Den Bosch voor meer (88%) aan de lat. Groter worden om het groter worden, daar past de SP voor. Er moet een degelijk onderbouwing zijn. De SP is geen voorstander van meelopen met iedereen die maar iets roept. Vaak horen we zeggen dat Bernheze niet zelfstandig kan blijven. Daar liggen dan geen feiten onder, maar meer onderbuik gevoel. Daar zit niemand op te wachten. Kortom, het besluit van 1 oktober zal een goed besluit moeten zijn. Een besluit waar we jaren mee vooruit kunnen. Want de SP wil niet iedere paar jaar dezelfde discussie.

Fractievoorzitter SP