SP: Nu besluiten over zelfstandig Bernheze

19 september 2015

SP: Nu besluiten over zelfstandig Bernheze

Foto: Jan Raaimakers

De tijd van onderzoeken, praten, overleggen, discussiëren, feitenonderzoek en meningsvorming is voorbij. De gemeenteraad van Bernheze gaat morgen (1 oktober) besluiten. Besluiten over de toekomst. Voor de SP is en blijft de mening van de inwoners een belangrijke graad meter. Steeds is in enquêtes (Heesch Presenteert, supermarkten) naar de mening van de mensen gevraagd. Het beeld vanuit 2012 (ruim 2/3 is voor zelfstandigheid) zien we steeds terug in de uitslagen.

Besluit 1 oktober

Al in 2013 nam de gemeenteraad een besluit over de toekomst. Tot 2020 zeker zelfstandig blijven was het besluit toen. In 2014 wilde de provincie Noord-Brabant echter een nieuw besluit van alle Brabantse gemeenten. Samen met een overgrote meerderheid in de gemeenteraad koos de SP voor een zorgvuldig proces. Het besluit moest gedegen en goed onderbouwd zijn. Kijken naar feiten. Kan Bernheze als zelfstandige gemeente haar inwoners goed bedienen? Is Bernheze financieel gezond? Wat is de mening van de inwoners eigenlijk? Zomaar wat vragen. Nu het bijna 1 oktober is, zal er een besluit moeten vallen. De feiten staan op een rij. Financieel een gezonde gemeente. Op plaats 2 in het onderzoek van het Brabants Dagblad naar serviceverlening aan de inwoners. (Oss en Den Bosch bungelen ergens onderaan!) Een aantal sterke samenwerkingsverbanden met buurgemeenten. Bestuur dichtbij de mensen. Voorzieningen in alle kernen op orde. (scholen, gemeenschapshuizen, winkels) Als we scherp naar deze feiten kijken en goed naar de mensen luisteren, is het niet moeilijk op 1 oktober een besluit te nemen.

Fractievoorzitter SP