SP: Retsel ontsluiten topprioriteit voor de SP!

12 juli 2015

SP: Retsel ontsluiten topprioriteit voor de SP!

Foto: Jan Raaimakers

De ontsluiting van Retsel in Heeswijk-Dinther naar de N-279 is topprioriteit voor de SP Bernheze. Dit loopt al vele jaren. In 2007 besloot de gemeenteraad tot aanleg van deze ontsluitingsweg. De SP voerde in 2007 daarvoor actie in de Hoofdstraat en de Sint Servatiusstraat. Een huis aan huis enquête, twee bijeenkomsten in de café Zwaan en een werkbezoek van de wethouder. De weg naar de N-279 lag echter niet vrij! Veel grond moest nog verworven worden. Een intensief proces.

Grondruil

Om de ontsluiting van Retsel naar de N-279 te realiseren was nog veel werk vereist na 2007. Bijna alle grond moest nog verworven worden. Zo stond op 9 juli 2015 de ruil van een stuk grond op de agenda. Grond, nodig voor de aanleg, moest geruild worden tegen een vergelijkbaar perceel met gelijke rechten. In dit dossier een aanvaardbaar voorstel, wat de SP Bernheze betreft. Prettig als een en ander zonder tussenkomst van de Raad van State of andere rechters geregeld kan worden. Bespaart enorm op de kosten. De SP Bernheze was dan ook zeer verbaast over de opstelling van de Dorpspartij Blanco uit Heeswijk-Dinther. Deze partij was tegen de grondruil en fulmineerde tegen het voorstel. Merkwaardig dat Politieke Partij Blanco tot dat moment altijd vond dat de ontsluiting te traag ging. Nu koos Politieke Partij Blanco voor afblazen(!!) van de ontsluitingsweg. Want. Politieke Partij Blanco stemde tegen de grondruil. Een voor de SP onverklaarbare draai van 180 graden. Mogelijk legt de Politieke Partij Blanco dat even uit aan haar 1324 kiezers uit hoofdzakelijk Heeswijk-Dinther.

Jan Prinsen (SP)

Toon van Vugt (SP)