SP: Hulp aan kwetsbare ouderen onderweg!

30 mei 2015

SP: Hulp aan kwetsbare ouderen onderweg!

Aan het einde van de pilot Hulp bij het Huishouden (december 2014) hield de SP Bernheze een enquête. Een enquête onder 50 cliënten die hulp in de huishouding hadden. Eerder berichtte de SP Bernheze daar al over. De uitslag van de enquête werd aangeboden aan de gemeenteraad. De resultaten stemden tot grote zorg. Veel mensen hadden geen keukentafelgesprek gehad. Of mensen waren op een schandelijke wijze uren hulp ontnomen. Niet conform de afspraak gemaakt met de gemeenteraad in oktober 2013.

Aangenomen voorstel (motie)

De uitslag van de Hulp bij het Huishouden enquête was reden om in actie te komen. De SP Bernheze blijft opkomen voor de kwetsbare mensen in de samenleving. Zij die het slachtoffer werden van de handelwijze van Pantein–Vivent en Brabantzorg. Deze mensen gaan hulp krijgen. De SP Bernheze diende daartoe een voorstel (een motie genoemd) in op 28 mei 2015. Dit samen met onze collega’s van D66 en PB. Helaas steunden de plaatselijke politieke partijen Blanco en Lokaal deze motie niet. De motie riep de wethouder op om direct na de zomervakantie te komen met een raadsvoorstel. En voorstel dat de cliëntondersteuning regelt. Maar dan ook aan de voorkant van het gesprek. Kwetsbare afhankelijke mensen voeren het gesprek over hun zorg niet meer alleen. Zij krijgen hulp van onafhankelijke ondersteuners. Ook bij bezwaarprocedures kunnen mensen dan geholpen worden. De nare toestanden gaan dan tot het verleden horen. En zoals in oktober 2013 afgesproken krijgt ieder maatwerk geboden, passend bij zijn of haar persoonlijke situatie.

Contact

Heeft u vragen of wilt u zaken aan de kaak stellen in Bernheze? Neem dan contact op met een van de SP kerncontacten. Zij staan u bij met raad en daad. Toon van Vugt (tel. 0413-292870) voor Heeswijk, Dinther, Loosbroek en Vorstenbosch. Christa Kolman (tel. 0412-451398) voor Heesch en Nistelrode.

Jan Prinsen

SP Maatschappelijke zaken