SP: Het bestemmingsplan buitengebied opnieuw

7 februari 2015

SP: Het bestemmingsplan buitengebied opnieuw

Foto: Jan Raaimakers

Het bestemmingsplan buitengebied komt opnieuw aan de orde. Een zeer klein, maar wel cruciaal onderdeel is afgekeurd. De SP Bernheze betreurt dat. Met name omdat de volksgezondheid kennelijk geen rol speelde voor de Raad van State. Om de gezondheid en leefbaarheid te bevorderen vond de SP een afstand van 1.000 meter tussen stallen en woonkernen verantwoord. Een stal zou ook minimaal 250 meter van een cluster huizen moeten staan. Dat moet nu anders.

Veedichtheid in Bernheze

In Bernheze is de veedichtheid hoog. Vandaar dat er, in de ogen van de SP, meer afstand gewenst was tussen burgers en stallen. De Raad van State aanvaardt echter het voorzorgprincipe niet. Europees recht (artikel 191)wordt hier eenvoudig ter zijde geschoven. Nu moet er een reparatie van het ingediende bestemmingsplan plaatsvinden. Dit terwijl een belangrijk onderzoek over afstanden en volksgezondheid door het RIVM nog niet klaar is! Uiterst merkwaardig dat er niet op deze resultaten gewacht kan worden. Verder wordt vanuit de provincie en vanuit Den Haag gewerkt aan een model waarbij spreiding van dieren de kern is. De echte megastal (groter dan bouwblok 1,5 ha) is al in de ban. Het zou mooi zijn als we, op basis van ruimtelijke criteria, kunnen komen tot spreiding van stallen over Brabant. Voor de SP zijn grote concentraties van dieren, dicht bijeen geen optie. Er moet ruimte blijven. Verder dient het landschap aantrekkelijk te blijven voor toeristen. Stallen die niet ruimtelijk ingepast zijn, vervuilen het landschap ernstig. Dat moet en kan anders. De SP Bernheze is benieuwd hoe een en ander in de revisie van het bestemmingsplan gaat uitwerken.

Contact

Heeft u vragen of wilt u zaken aan de kaak stellen in Bernheze? Neem dan contact op met een van onze kerncontacten. Zij staan u bij met raad en daad. Toon van Vugt (tel. 0413-292870) voor Heeswijk, Dinther, Loosbroek en Vorstenbosch. Christa Kolman (tel. 0412-451398) voor Heesch en Nistelrode.

Fractievoorzitter SP