SP: En na Pantein-Vivent?

24 januari 2015

SP: En na Pantein-Vivent?

Pantein-Vivent -huishoudelijke hulp- ging failliet. Het bekende spelletje waarbij de curator al klaar staat voor doorstart. Hier rekende de curator echter buiten de waard! Niet Zuidzorg kreeg de buit. Maar de samenwerkende gemeenten kozen voor de 7 overgebleven zorgaanbieders. De SP is daar erg mee ingenomen. De zorg voor de hulp in de huishouding blijft in vertrouwde handen. Bij bestaande contractpartijen.

Keukentafel opnieuw?

In de pilot huishoudelijke hulp 2014 was een keukentafelgesprek de inzet. Wat is een keukentafelgesprek eigenlijk? De zorgaanbieder gaat in gesprek met de cliënten die huishoudelijke hulp hebben. Daarbij wordt zorgvuldig gekeken of de geboden huishoudelijke hulp wel op maat is. Waar kan het minder en waar niet. De gesprekken waren nog niet eens afgerond en geëvalueerd of de grootste speler in de markt, Pantein-Vivent, ging failliet. Voor de duidelijkheid. Alleen de tak hulp bij de huishouding ging failliet. De rest van Pantein-Vivent bleef. Bij dit soort constructies is er geen goed gevoel bij de SP Bernheze. Zeker niet als er al een curator klaar staat, die binnen 48 uur uitsluitsel wil over overname door een derde partij. Van dergelijke overhaaste besluiten houdt de SP Bernheze niet. Dat kan nooit zorgvuldig gaan. En hoe zorgvuldig waren dan die keukentafel gesprekken? Pantein-Vivent is failliet, dus uit beeld. De zorgaanbieders die het overnemen zouden nog eens goed met de cliënten in gesprek moeten gaan. Is de zorg wel maatwerk? Cliënten hebben recht op zorgvuldigheid en uitleg. De SP houdt dat scherp in de gaten!

Contact

Heeft u vragen of wilt u zaken aan de kaak stellen in Bernheze? Neem dan contact op met een van onze kerncontacten. Zij staan u bij met raad en daad. Toon van Vugt (tel. 0413-292870) voor Heeswijk, Dinther, Loosbroek en Vorstenbosch. Christa Kolman (tel. 0412-451398) voor Heesch en Nistelrode.

Jan Prinsen

Raadslid SP