SP: Transities zorg, jeugd en werk komen dichterbij

6 december 2014

SP: Transities zorg, jeugd en werk komen dichterbij

Foto: Geert van der Wielen / eigen archief

Op 1 januari wensen we elkaar allemaal een goed en gezond 2015. Dat is mooi. Maar als je zorg nodig hebt of op zoek bent naar werk dan is de situatie onzeker na 1 januari. De gemeente wordt verantwoordelijk voor zorg en werk. Daarnaast is de jeugdzorg vanaf 1 januari ook nog eens voor de gemeente. In Bernheze willen we goed voorbereid zijn.

Vuurwerk na 1 januari?

Op nieuwjaarnacht steken velen hun vuurwerk af. Op naar het nieuwe jaar. We hebben er zin in. Maar hoe is het voor mensen die zorg nodig hebben? Krijgen zij hun vertrouwde zorg nog? Mogelijk niet. De zorginstellingen in ons land hebben de laatste maanden veel personeel ontslagen. Maar niet die manager in zijn Ferrari. Die rijden nog steeds rond. Maar de handjes aan het bed krijgen de klappen. In Bernheze wil de SP na 1 januari 2015 gewoon goede zorg blijven bieden. Geld wat beschikbaar is voor zorg (het sociale domein) moet aan zorg besteed worden. Geen zaken doen met zorgaanbieders die het geld aan managers besteden. De hele operatie (de transitie) zal na 1 januari mogelijk voor nieuw vuurwerk zorgen. Dat is vuurwerk waar we niet op zitten te wachten. DE SP wil maximale inzet van zorggeld voor de zorg. Op 11 december 2014 zal de SP Bernheze daarom voorstellen om een bedrag van € 200.000,-- toe te voegen aan een reservefonds voor de transities na 1 januari 2015.

Contact

Heeft u vragen of wilt u zaken aan de kaak stellen in Bernheze? Neem dan contact op met een van onze kerncontacten. Zij staan u bij met raad en daad. Toon van Vugt (tel. 0413-292870) voor Heeswijk, Dinther, Loosbroek en Vorstenbosch. Christa Kolman (tel. 0412-451398) voor Heesch en Nistelrode.

Fractievoorzitter SP