SP: RIVM gezondheidsonderzoek belangrijk

25 oktober 2014

SP: RIVM gezondheidsonderzoek belangrijk

Voor de SP Bernheze is het RIVM gezondheidsonderzoek naar de gevolgen van intensieve veehouderij van groot belang. Van groot belang voor het nieuwe bestemmingsplan buitengebied. De SP wil geen onomkeerbare besluiten nemen als er geen uitslag is van het onderzoek. Alle betrokkenen hebben recht op zorgvuldige besluitvorming. Zolang er geen duidelijk is, hecht de SP aan het voorzorgbeginsel volgens artikel 191 van het Europees Recht.

RIVM

Het RIVM startte op 7 maart 2014 in Bernheze een grootschalig onderzoek naar de relatie tussen intensieve veehouderij en gezondheid. Een wetenschappelijk onderzoek naar het effect van intensieve veehouderij op de volksgezondheid.  In totaal worden drieduizend mensen onderzocht die bij boerderijen wonen. Verpleegkundigen nemen bloed en neusslijm af en doen longfunctietesten. Na Heeswijk-Dinther volgen tien andere plaatsen in oostelijk Brabant. Verder wordt op zestig locaties een jaar lang de lucht gecontroleerd op eventuele ziekteverwekkers en fijnstof. Op deze manier worden belangrijke gegevens verzameld om te komen tot een oordeel over wonen in de nabijheid van intensieve veehouderijen. De SP Bernheze heeft al eerder in publicaties aangegeven dat het standpunt van de SP inzake intensieve veehouderij sterk van dit onderzoek af hangt. De SP Bernheze hecht veel waarde aan onderbouwde besluitvorming. Geen risico´s met volksgezondheid. De toestanden met de Q-koorts zijn we nog niet vergeten. Dagelijks ondervinden velen nog aan den lijve de gevolgen van de Q-koorts epidemie. Door bagatellisering van de situatie destijds, is er veel leed veroorzaakt. Belangen van ondernemers werden ver boven volksgezondheid gesteld.

Contact

Heeft u vragen of wilt u zaken aan de kaak stellen in Bernheze? Neem dan contact op met een van onze kerncontacten. Zij staan u bij met raad en daad. Toon van Vugt (tel. 0413-292870) voor Heeswijk, Dinther, Loosbroek en Vorstenbosch. Christa Kolman (tel. 0412-451398) voor Heesch en Nistelrode.

Fractievoorzitter SP