SP: Zorgen over de participatiewet

14 september 2014

SP: Zorgen over de participatiewet

Volgens de regering moet de sociale zekerheid houdbaar en “activerender” worden gemaakt. Daarom wordt bezuinigd op werk, inkomen en begeleiding van mensen met een arbeidsbeperking en werklozen. Kabinet Rutte-2 wil ook de bijstand strenger en “activerender” maken. De regering wil één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Dus worden de bijstandswet (WWB), de wet sociale werkvoorziening (WSW) en Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) samengevoegd tot één wet: de participatiewet. Deze gaat in op 1 januari 2015, onder verantwoordelijkheid van gemeenten.

Bernheze

Onze gemeente zal vanaf 1 januari 2015 hiermee te maken krijgen. We worden verantwoordelijk als gemeente voor de werkgelegenheid. Werkgelegenheid voor mensen met bijstand, of mensen met WAJONG, of mensen met een WSW indicatie. De SP is bezorgd. Waarom? Nou, omdat er gelijk een forse bezuiniging aan gekoppeld is. Juist op de hulp aan de zwakkeren in de samenleving wordt stevig bezuinigd. De SP Bernheze is bang dat dit ook in onze gemeente niet ongemerkt voorbij zal gaan. Er zal heel goed gekeken moeten worden naar de inzet van het geld dat we hiervoor hebben. Onder de huidige omstandigheden kan er niets weglekken naar overhead of extra managers! In het verleden zagen we helaas vaak dat het mis ging. Denk aan de Ferrari rijders in de sociale woningbouw. Of denk aan de exhibitionistische zelfverrijking in de top van de gezondheidszorg! Laten we daar een les uit leren. Het geld is voor de mensen die het nodig hebben. Niet voor managers!

Contact

Heeft u vragen of wilt u zaken aan de kaak stellen in Bernheze? Neem dan contact op met een van onze kerncontacten. Zij staan u bij met raad en daad. Toon van Vugt (tel. 0413-292870) voor Heeswijk, Dinther, Loosbroek en Vorstenbosch. Christa Kolman (tel. 0412-451398) voor Heesch en Nistelrode.

Frenky Heurmens

Voorzitter SP Bernheze