SP: Onrust over biogasinstallatie Nistelrode.

21 september 2014

SP: Onrust over biogasinstallatie Nistelrode.

Afgelopen week werd Bernheze opgeschrikt door berichten over een biogasinstallatie. Hierin wordt de overtollige mest van de intensieve veehouderij verwerkt. Bij de installatie was een opslag bassin dat vol met mest zat. Deze opslag dreigde te gaan lekken. De mest zou dan 100% in het milieu terecht gekomen zijn. Een ramp voor de omgeving. Dit geeft nogmaals aan hoe zorgvuldige we met dergelijke initiatieven moeten zijn.

Oplossing??

Mistvergisting wordt ons regelmatig voorgehouden als de oplossing voor de enorme overproductie aan mest in de intensieve veehouderij. Of dat echt zo is, betwijfelt menig deskundige. Er blijft immers restfractie over na vergisting. Wat doen we daar mee? Verder kan met name de mestopslag leiden tot milieuproblemen, zoals we in Nistelrode al zagen. Opslag kan enkel in zeer deugdelijk tanks plaatsvinden. Opslag in mestbassins met een aardewal er omheen is niet aanvaardbaar voor de SP. De risico’s op lekken zijn veel te groot. De gevolgen zijn niet te overzien. Zeker als een ondernemer ook nog niet mee willen werken aan beperking van de schade. En er medewerkers van de omgevingsdienst bedreigd worden. Een kwalijke zaak! Dat geeft aan hoe belangrijk goede regulering van dergelijke initiatieven is. Mest vergisten hoort in de ogen van de SP gewoon op een bedrijventerrein  met milieuklasse klasse 5 thuis! Daar wordt het productieproces nauw gemonitord en kan er geen sprake zijn van enige hinder voor de omgeving. Het voorbeeld “Nistelrode” geeft onverkort aan dat we strenger moeten worden!

Contact

Heeft u vragen of wilt u zaken aan de kaak stellen in Bernheze? Neem dan contact op met een van onze kerncontacten. Zij staan u bij met raad en daad. Toon van Vugt (tel. 0413-292870) voor Heeswijk, Dinther, Loosbroek en Vorstenbosch. Christa Kolman (tel. 0412-451398) voor Heesch en Nistelrode.

Fractievoorzitter SP