SP: Wonen voor iedereen in Bernheze

17 mei 2014

SP: Wonen voor iedereen in Bernheze

Veel inwoners wachten op een woning in Bernheze. Kopen gaat niet en huurhuizen zijn er niet. En moeilijke situatie. Ook in Bernheze. Van jong tot oud is de woningmarkt moeilijk. Vooral de combinatie van wonen en zorg heeft aandacht van de SP. Door de veranderingen in de WMO heeft dit aandacht nodig. Iedereen heeft recht op een goede woning die bij zijn/haar situatie past. De laatste jaren zijn er veel sociale huurwoningen verdwenen door sloop of verkoop. Dat moet anders.

Wonen en zorg

Zorgen voor geschikte huizen moet nu echt van de grond komen. Er moet naar nieuwe vormen gezocht worden. De gemeente kan zelf gaan meedoen door grond beschikbaar te stellen voor sociale woningbouw. Grond hebben we immers genoeg. De gemeente Assen is hier al verder mee. Daar kunnen we van leren als Bernheze. De tijd van wachten op woningbouwcorporaties en projectontwikkelaars is voorbij. Corporaties hebben zich vergaloppeerd met derivaten en andere beleggingen. Daar bouw je duidelijk geen huizen mee. Daar is ander beleid voor nodig. Dat beleid lijkt voorlopig bij de corporaties en de ontwikkelaars niet van de grond te komen. Als gemeente zijn we zelf dan maar aan zet. Veel inwoners van Bernheze zitten met smart op een huis te wachten. Dus de markt is er. Alleen nu de vertaling nog naar betaalbare huizen. Ook voor mensen met een beperking horen we aandacht te hebben. Zij willen graag volwaardig deelnemen aan de samenleving.

Heeft u vragen of wilt u zaken aan de kaak stellen in Bernheze? Neem dan contact op met een van onze kerncontacten. Zij staan u bij met raad en daad. Toon van Vugt (tel. 0413-292870) voor Heeswijk, Dinther, Loosbroek en Vorstenbosch. Christa Kolman (tel. 0412-451398) voor Heesch en Nistelrode.

Jan Prinsen

Raadslid SP